Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Sułkowicach

Nasza oferta w roku szkolnym 2017/2018

Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej

Technik mechanik   --  --  -- Technik mechatronik

Technik żywienia i usług gastronomicznych

Technik hotelarstwa

---

Branżowa Szkoła I stopnia

ZSZiO

DSC_1300Wrześniowe wycieczki
28 września 2017r. - wycieczka klasy III TM w Pieniny

Pierwsza w tym roku wycieczka klasy III Tm odbyła się w słoneczny czwartek 28 października 2017r. Celem wycieczki były przepiękne góry nad przełomem Dunajca. Ale zanim dotarliśmy na szczyt „Królowej Pienin”, odwiedziliśmy firmę SPLIT 2 w Rogoźniku koło Nowego Targu, której właścicielem jest absolwent naszej szkoły, pan Paweł Oskwarek. Dzięki uprzejmości pana Pawła mogliśmy poznać kompletny proces technologiczny produkcji systemów wentylacji mechanicznej oraz zobaczyć, jak wykonywane są połączenie blach z użyciem tzw. nitów własnych. Największe wrażenie na uczestnikach wycieczki zrobiła jednak maszyna – walcarka formująca rury o średnicy nawet jednego metra z taśmy stalowej o szerokości 11cm. Na szczególne uznanie zasługuje również fakt, iż 90% maszyn produkcyjnych w firmie SPLIT 2 wykonanych jest na podstawie projektów pana Adama Kwaka (wspólnika).
Drugą część wycieczki stanowiła wędrówka szlakiem żółtym ze Sromowców Niżnych poprzez Przełącz Szopka. Przewodnikiem wycieczki był pan Witold Sienka, który dodatkowo wzbogacał naszą wędrówkę opowiadając o walorach przyrodniczych Pienińskiego Parku Narodowego. Ze szczytu Okrąglicy (982m.) podziwialiśmy wspaniałą panoramę Pienin oraz Gorców. Na krótką chwilę pojawiły się na horyzoncie Tatry Bielskie. Zejście ze szczytu przebiegało szlakiem niebieskim przez Przełącz Trzy Kopce do Przełęczy Osice. Na zakończenie wycieczki udaliśmy się do Kluszkowiec, gdzie można było poczuć odrobinę adrenaliny na torze saneczkowym.
Zdjęcia w Galerii.


Wycieczka do Wisły (45)Wrześniowe wycieczki
28-29 września 2017r. - wycieczka klasy II TGM do Wisły

Wycieczka klasy II TGM rozpoczęła się od wędrówki na jeden z beskidzkich  szczytów - Stożek Wielki. Szlak prowadził przez las (gdzie Krzysiu nazbierał borowików na śniadanie), a następnie skrajem polany, skąd rozciągały się wspaniałe widoki. Tylko niewielką część trasy stanowiło strome i męczące podejście, ale odpoczęliśmy w schronisku PTTK. Dalsza część trasy wiodła grzbietem górskim, mogliśmy więc podziwiać wspaniałą panoramę Beskidu Śląskiego, a po kilkunastu minutach szlak skręcił w las. Tutaj musieliśmy uważać, bo pełna luźnych kamieni ścieżka była dość stroma, a dodatkowo podmokła. 
Wieczorem, po rozpakowaniu się w domkach, zapaliliśmy ognisko i upiekliśmy kiełbaski.
Na śniadanie zjedliśmy jajecznicę z nazbieranymi dzień wcześniej borowikami (tutaj pole do popisu mieli gastronomowie), a następnie udaliśmy się na skocznię im. Adama Małysza. Po wjechaniu na górę kolejką, skąd mogliśmy podziwiać okolicę, przeszliśmy ścieżką edukacyjno-dydaktyczną - Pętlą Cieńkowską.
W drodze do centrum Wisły zatrzymaliśmy się na zaporze, gdzie Czarna Wisełka łączy się z Białą Wisełką, dając początek królowej polskich rzek - Wiśle. 
Potem jeszcze tylko spacer nadwiślańskim deptakiem, oglądanie Alei Polskich Gwiazd Sportu, zwiedzanie Alei Podań i Legend Śląska Cieszyńskiego oraz wizyta w "Wiślańskiej Letniej Czytelni" - i mogliśmy wracać do domu :-) 
Zdjęcia w Galerii.


DSC_1300Podsumowanie praktyki w Berlinie

W dniu 31 maja 2017r. odbyły się dwie konferencje upowszechniające rezultaty realizacji projektu „Zagraniczna praktyka zawodowa rozwija umiejętności i zwiększa konkurencyjność na krajowym i europejskim rynku pracy”. Pierwsza z nich przeznaczona była dla uczniów naszej szkoły, na drugą zaś zaproszeni zostali Starosta Myślenicki, Burmistrz Gminy Sułkowice, pracodawcy współpracujący ze szkołą oraz przedstawiciele Samorządów Gospodarczych i Urzędu Pracy. W konferencji brali udział również uczestnicy powiatowego konkursu „ Moja Gmina…”. W czasie konferencji uczestnicy projektu prezentowali działania realizowane w jego trakcie, przedstawili prezentację oraz film z pobytu w Berlinie. Konferencja zakończyła się pokazem umiejętności, które uczestnicy nabyli w czasie praktyk - wszyscy uczestnicy konferencji mogli spróbować „currywurst mit kartofelsalat”, deseru „Berliner luft” oraz berlińskich ciasteczek. Zdjęcia w Galerii.


DSC_1300Projekt „Zagraniczna praktyka zawodowa rozwija umiejętności i zwiększa konkurencyjność na krajowym i europejskim rynku pracy”

W roku szkolnym 2016/2017 Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Sułkowicach, był beneficjentem projektu „Zagraniczna praktyka zawodowa rozwija umiejętności i zwiększa konkurencyjność na krajowym i europejskim rynku pracy”, realizowanego w ramach unijnego PROGRAMU PO WER.
Wartość całego projektu to 254470,61 złotych.
Celami projektu były:
• zdobycie przez uczestników projektu doświadczenia zawodowego w międzynarodowym, a zarazem wielokulturowym środowisku,
• nabycie umiejętności , podnoszących konkurencyjność uczestników na krajowym i europejskim rynku pracy,
• poszerzenie wiedzy teoretycznej i praktycznej,
• doskonalenie, wysoko cenionej przez pracodawców umiejętności posługiwania się językiem obcym, (niemiecki, angielski)
• rozwijanie umiejętności komunikacji interpersonalnej i pracy zespołowej,
• rozwijanie u uczniów kreatywności i mobilności, pozwalających na swobodne poruszanie się na współczesnym rynku pracy,
• uświadomienie konieczności ustawicznego kształcenia,
• zwiększenie atrakcyjności kształcenia zawodowego szkoły oraz jej prestiżu w środowisku lokalnym,
• zastosowanie umiejętności, doświadczeń i spostrzeżeń wynikających z realizacji projektu na regionalnym rynku pracy,
• poszerzenie wiedzy na temat kultury i obyczajów kraju docelowego (Niemcy).
W ramach projektu zrealizowane zostały następujące działania:
- rekrutacja uczestników
- przygotowanie pedagogiczno-kulturowo-językowe
- organizacja podróży i ubezpieczenia (OC, NNW, EKUZ)
- znalezienia miejsc praktyk zawodowych dla uczestników z uwzględnieniem ich kierunku kształcenia,
- organizacja zakwaterowania i wyżywienia oraz transportu lokalnego w Berlinie,
- wsparcie i profesjonalna pomoc przez cały okres trwania praktyk
- ewaluacja oraz upowszechnienie rezultatów projektu.
Wyłonieni na podstawie "Regulaminu rekrutacji" uczniowie przed wyjazdem skorzystali z obowiązkowego wsparcia językowego w postaci intensywnego treningu językowego. Obowiązkowy był również udział w przygotowaniu pedagogicznym, kulturowym i językowym w wymiarze około 50 godzin na osobę, realizowanym przez doświadczonych trenerów.
Partnerami projektu byli:
BERLINK ETN GmbH, Chausseestrasse 103, 10115 Berlin, Niemcy;
Hotel Eurostars Berlin GmbH Friedrichstraße 99, 10117 Berlin
Ristorante - Pizzeria Marco Polo Tree Oberfeldstraße 26, 12683 Berlin
Café Katulki Friedelstr. 40 12047 Berlin
Ristorante - Pizzeria Marco Polo Uno Dolgenseestraße 11A, 10319 Berlin
Acama Schöneberg Hotel + Hostel Grunewaldstr. 33, 10823 Berlin
Acama Kreuzberg Hotel + Hostel Tempelhofer Ufer 8-9, 10963 Berlin
Hotel Friedenau – Das Literaturhotel Berlin
Fregestraße 68, 12159 Berlin
Cewa 2001 Tischlerei GmbH Lahnstraße 11-23, 12055 Berlin
EMR Technologies GmbH Colditzstraße 33, 12099 Berlin,
CNC-Bearbeitung Schäler GmbH Boxberger Str. 29, 12681 Berlin.  
Szkoła zapewniła organizację zajęć, dojazd i powrót z Berlina, ubezpieczenie na czas podróży i stażu, BRLINK ETN GmbH przygotowała miejsca praktyk, zakwaterowanie i wyżywienie u rodzin goszczących, była również odpowiedzialna za monitorowanie uczniów w miejscu pracy. Wspólnie zostały przygotowane dokumenty ECVET i Europass Mobilność.
W trakcie trwania oraz po zakończeniu projektu prowadzona była ewaluacja projektu, oraz działania upowszechniające jego rezultaty. Dzięki udziałowi w projekcie uczestnicy mieli możliwość zdobycia doświadczenia zawodowego w międzynarodowym, wielokulturowym środowisku pracy, nabycia umiejętności zwiększających mobilność uczestników, udoskonalenia umiejętności posługiwania się językiem niemieckim i angielskim, komunikacji interpersonalnej i pracy zespołowej, poszerzenia wiedzy dotyczącej kultury i obyczajów kraju partnerskiego (Niemcy), uzyskania certyfikatów potwierdzających kwalifikacje (Europass Mobilność).


DSC_1300Nagroda dla zespołu Porch

W dniu 31 marca 2017r. trójka naszych uczniów tj. Natalia Wypartowicz, Konrad Pieczara i Bartłomiej Pyda czyli członkowie zespołu The Porch odebrali w Miejskim Ośrodku Kultury i Sportu w Myślenicach dyplomy i nagrody rzeczowe, które zostały im przyznane za zdobycie pierwszego miejsca podczas Powiatowego Przeglądu Dorobku Artystycznego Szkół Ponadgimnazjalnych. Przegląd odbył się w grudniu ubiegłego roku, natomiast w marcu zorganizowano uroczyste podsumowanie, na które zaproszono wszystkich nagrodzonych uczniów z terenu całego powiatu. W spotkaniu nie mógł uczestniczyć Radek Ziemba, który przebywa na praktyce w Berlinie, ale nagrodę w jego imieniu odebrali koledzy. Serdecznie gratulujemy zdobywcom pierwszego miejsca wśród szkół ponadgimnazjalnych Powiatu Myślenickiego! Agata Kęsek-Olesek.


DSC_1300Dzień Otwarty dla gimnazjalistów

W środę 15 marca 2017r. gościliśmy w naszej szkole gimnazjalistów, którzy odwiedzili nas podczas Dnia Otwartego. Przybyli do nas uczniowie nie tylko w grupach zorganizowanych wraz z nauczycielami-opiekunami, ale też indywidualnie. Mieliśmy okazję spotkać się z młodzieżą z terenu gminy Sułkowice (Rudnik, Sułkowice), ale także z Radziszowa, Budzowa, Zembrzyc, Izdebnika, Głogoczowa i Myślenic. Dla gimnazjalistów przygotowano wiele atrakcji: mogli zapoznać się z ofertą zawodów przygotowaną na najbliższy rok szkolny, obejrzeć film o szkole, posłuchać przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego, którzy opowiedzieli o ciekawych wydarzeniach szkolnych, o tym, jak działa samorząd, jak można w szkole rozwijać swoje zainteresowania. W dalszej części programu nasi goście mogli podziwiać umiejętności zawodowe naszych uczniów - np. ozdobne składanie serwetek, carving, eleganckie nakrycie stołu, przygotowywanie drinków itp. Najciekawszym punktem Dnia Otwartego było zwiedzanie szkoły, gdzie na żywo gimnazjaliści mogli zobaczyć, jak wygląda kształcenie w poszczególnych zawodach, odwiedzając pracownie zawodowe: gastronomiczną, hotelarską, laboratoria i pracownie dla zawodów mechanicznych i mechatronicznych oraz nowe pracownie dla zawodu technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej. Przewodnikami po szkole byli starsi koledzy z klasy II i III technikum mechanicznego i mechatronicznego, którzy pokazali gimnazjalistom bazę dydaktyczną szkoły, ale także opowiadali o tym, dlaczego oni wybrali tę szkołę i dlaczego warto uczyć się właśnie u nas. Agata Kęsek-Olesek.


DSC_1300Kolejny wyjazd naukowy z fizyki

Następna, a zarazem ostatnia już w tym roku szkolnym wycieczka naukowa do Krakowa odbyła się w piątkowe popołudnie tj. 10 marca 2017 roku, gdzie młodzież naszej szkoły udała się na wyższą uczelnie techniczna AGH, by wziąć udział w Pokazach Doświadczalnych z Fizyki, które poprowadził Dziekan Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej – prof. Janusz Wolny. Ideą Pokazów jest popularyzacja fizyki i pomoc w jej nauczaniu poprzez prezentację tematycznie dobranych, interesujących, a nieraz wręcz fascynujących eksperymentów. Młodzież miała możliwość zobaczenia zarówno eksperymentów trudnych lub niemożliwych do wykonania w warunkach szkolnych, które pogłębiły ich widzę z zakresu fizyki i pozwoliły na lepsze zrozumienie zjawisk fizycznych z zakresu: ”Elektromagnetyzmu” i „Optyki”. Dzięki tej już ostatniej wyjątkowej lekcji fizyki uczniowie zrozumieli zagadnienie dotyczące elektryzowania ciał, rozkładu ładunków – klatka Faraday’a, młynek Franklina, budowy i działanie kondensatora, prądnicy i silnika, powstawania pola magnetycznego wokół przewodnika z prądem, oddziaływania elektromagnetycznego dwóch przewodników z prądem, indukcji magnetycznej, prądów wirowych i przewodnictwo w cieczach – zjawisko elektrolizy. Ponadto demonstrowane i omawiane były również: Prawo odbicia. Prawo załamania, gdzie uczniowie zobaczyli zwierciadła, soczewki i pryzmat, a także Prawo Malusa – skręcone polaroidy. Uczniowie wrócili pełni wrażeń i chęci wyjazdu na kolejne warsztaty już w przyszłym roku szkolnym.
Anna Ochender-Lebiest.


DSC_1300

Ciekawa fizyka

W dniu 20 stycznia 2017 r. młodzież naszej szkoły wybrała się na wycieczkę naukową do Krakowa, by wziąć udział w Pokazach Doświadczalnych z Fizyki, zorganizowanych na wyższej uczelni AGH. Dzięki temu młodzież miała możliwość uczestniczyć w interesujących doświadczeniach, wykonywanych przez prof. Janusza Wolnego – Dziekana Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej, mających na celu pogłębienie ich wiedzy z zakresu fizyki i pozwalających zrozumieć zjawiska fizyczne z zakresu Mechaniki. Uczniowie zapoznali się z funkcjonowaniem m.in.: maszyny Atwooda, wahadła matematycznego, wahadła Maxwella, diabelską pętlą, wirówką, armatką wodną, rakietą oraz nieposłuszną szpulką. Dzięki tej wyjątkowej lekcji fizyki, uczniowie zrozumieli zagadnienia dotyczące zasady zachowania momentu pędu, ruchu obrotowego, zasady zachowania pędu i energii, zderzeń, siły odśrodkowej, siły bezwładności, spadania ciał w próżni, ruchu krążka na stole poduszkowym oraz ruchu jednostajnego.
Uczniowie wrócili pełni wrażeń i chęci wyjazdu na kolejne warsztaty.
W styczniu 2017 r. uczniowie klasy 3 Tmt na lekcjach fizyki wykonali Wahadło Oberbecka, które posłużyło im do doświadczalnego sprawdzenia drugiej zasady dynamiki ruchu obrotowego.
Przyrząd stanowi bryłę sztywną, składa się z walca obracającego się na łożyskach w odpowiednim uchwycie oraz czterech symetrycznych ramion w kształcie prętów, wzdłuż których mogą przesuwać się ciężarki. Wahadło rozpędzane jest przy pomocy obciążników zawieszonych na nici nawiniętej na walec osadzony na osi. Moment bezwładności wahadła zmieniamy przez przemieszczanie ciężarków względem osi lub wykręcanie prętów z ciężarkami. Uczniowie pracowali w grupach, wykonali wszystkie niezbędne obliczenia, co pozwoliło im zintensyfikować wiedzę z zakresu ruchu obrotowego. Na koniec zaprezentowali swoje Wahadła i przedstawili pomiary. Lekcja była bardzo ciekawa.
Anna Ochender-Lebiest.


DSC_1300Biblioteka Szkolna poleca na ferie!

Zachęcamy wszystkich uczniów, nauczycieli oraz rodziców, aby znaleźli czas na odpoczynek w czasie ferii przy dobrej lekturze, zwłaszcza, że nowy rok kalendarzowy rozpoczęliśmy z wieloma nowościami na półkach naszej biblioteki. Oto niektóre z nich:
1. Todd Burpo "Niebo istnieje... Naprawdę!" - Wzruszająca książka, w której mały chłopiec opisuje swoją podróż do nieba i z powrotem. Daje nadzieję, że kiedyś spotkamy się z naszymi bliskimi, którzy już odeszli z tego świata... Niebo istnieje... Naprawdę! warto przeczytać bez względu na osobisty stosunek do spraw ostatecznych. Napisana prostym, dziecięcym językiem, optymistyczna historia Coltona Burpo jest naprawdę niezwykła. Niespełna czteroletni chłopiec cudem wyzdrowiał po nagłej operacji wycięcia wyrostka robaczkowego. Po jakimś czasie, bez żadnych zachęt ze strony dorosłych, zaczął snuć opowieść o tym, jak opuścił swoje ciało podczas zabiegu. Opisywał, co jego bliscy robili, gdy on leżał na stole operacyjnym. Przekazywał też historie nieznanych mu wcześniej członków rodziny,z którymi spotkał się w zaświatach. Wspominał o zdarzeniach mających miejsce jeszcze przed jego narodzinami. Zaskakiwał rodziców szczegółowymi opisami nieba, których nie mógł znać z Biblii, bo nie umiał czytać... Książka Niebo istnieje... Naprawdę! budzi zdumienie, fascynuje, tym bardziej, że opowiada o wszystkim z perspektywy dziecka.
2.  "Zostań, jeśli kochasz" Gayle Forman to światowy bestseller literatury młodzieżowej, który przetłumaczono na ponad 30 języków. Na podstawie tej powieści powstał poruszający film pod tym samym tytułem. Mia w jednej chwili straciła wszystko. Tragiczny wypadek odebrał jej najbliższych. Od tego czasu dziewczyna znajduje się w dziwnym stanie zawieszenia między światami. Staje przed dylematem - czy podjąć walkę o odzyskanie przytomności czy po prostu poddać się i umrzeć. Próbując podjąć decyzję, Mia wspomina dotychczasowe życie... Powieść Gayle Forman opowiada o rodzinie, miłości, przyjaźni, trudnych wyborach i poszukiwaniu swego miejsca na ziemi. Dalszą część tej historii czytelnicy znajdą w tomie
3. "Wróć, jeśli pamiętasz". Minęły trzy lata od tragicznego wypadku, który na zawsze zmienił życie Mii. Chociaż dziewczyna straciła rodziców i młodszego brata, postanowiła żyć dalej. Obudziła się ze śpiączki… ale zniknęła z życia Adama. Teraz żyją osobno po dwóch stronach Ameryki – Mia jako wschodząca gwiazda wśród wiolonczelistek, Adam jako rockman, idol nastolatek i obiekt zainteresowania tabloidów. Pewnego dnia los daje im drugą szansę… Przemierzając ulice Nowego Jorku, miasta, które stało się nowym domem Mii, wyruszą w podróż w przeszłość. Czy uda im się odnaleźć miłość? Czy Mię i Adama czeka wspólna przyszłość?
4. "Ten jeden dzień" -  Książka nominowana w Plebiscycie Książka Roku 2015 lubimyczytać.pl w kategorii Literatura obyczajowa i romans. Życie Allyson jest poukładane, zaplanowane, uporządkowane. Okazuje się jednak, że wystarczy jeden dzień, a wszystko może się zmienić. Ostatniego dnia swoich europejskich wakacji Allyson poznaje Willema, obiecującego młodego aktora i wolnego ducha. Willem rożni się Allyson pod każdym względem. Kiedy jednak namawia ją, aby zmieniła swoje plany i pojechała z nim do Paryża, Allyson się zgadza... Ta spontaniczna, nietypowa dla niej decyzja rozpocznie dzień pełen ryzyka, romansu i wyzwolenia. Nadchodzące 24 godziny mogą zmienić życie Allyson na dobre...
5. Poradniki:
- Nieśmiałość i lęk w kontaktach z innymi ludźmi rozwijały się prawdopodobnie jako mechanizmy przetrwania, lecz obecnie często utrudniają zawieranie nowych znajomości i udane funkcjonowanie w grupie. Książka ta, wykorzystując odkrycia psychologii ewolucyjnej i neuropsychologii, w fascynujący sposób pokazuje, że nieśmiałość jest naturalną częścią ludzkiej kondycji. Dowodzi, że choć nasze życie może być zdeterminowane przez wrodzone cechy osobowości, ciągle możemy się zmieniać, realizując marzenia o lepszych relacjach z innymi.
-  Przeszłości nie da się zmienić. Czasem nie warto więc rozpamiętywać tego, co było, i roztrząsać przyczyn depresji. Lepiej zacząć budować lepszą przyszłość, starając się minimalizować ryzyko nawrotów choroby. Książka ma charakter praktyczny. Jej główne założenie brzmi: To, jak myślę, wpływa na to, co czuję, ale mogę zmienić to, co myślę. Autorzy skupiają się więc na proponowaniu ćwiczeń, które osobom cierpiącym na depresję pozwalają lepiej zrozumieć własny sposób postrzegania świata, tak by mogły go zmienić. Ponieważ właściwa praktyka musi się opierać na dogłębnym zrozumieniu każdego działania, wszystkie zadania oparto na pięciu sprawdzonych zasadach: 1.Możemy kontrolować to, co myślimy. 2.Dobre relacje z innymi są niezbędne dla naszego dobrego samopoczucia. 3.Słowa, jakich używamy, wpływają na nasz nastrój. 4.Relacja umysł – ciało może być wykorzystana jako narzędzie do kontrolowania naszego nastroju. 5.Wyobraźnię można wykorzystywać w pozytywny sposób.
-  Autor tego poradnika, analizuje wiele typowych sytuacji, by pokazać, jak gniew wpływa na nasze relacje, jakie wzorce postępowania narzuca i jak można przezwyciężać odruchowe reakcje, pojawiające się zawsze w momencie wzburzenia. Uczy on nowych zachowań, które pomagają lepiej reagować w trudnych sytuacjach, „rozwiązywanych” zazwyczaj gniewem. Ćwiczenia zamieszczone po każdym rozdziale mają nam uzmysłowić, co tak naprawdę próbujemy osiągnąć za pomocą gniewu, i podpowiadają, jak wyrabiać w sobie inne nawyki radzenia sobie ze złością i agresją niż zalecane często tłumienie złych emocji. Tłumaczą one także, jakich sformułowań warto unikać, by nie wywoływać niepotrzebnych kłótni, i jak zastępować je wyrażeniami rozpoczynającymi spokojną, szczerą rozmowę.
-  Książkę Pierwsze kroki do... zerwania z nałogiem palenia z powodzeniem można nazwać poradnikiem, bowiem zawarte w niej treści są oparte na faktach . Pomocą służą zamieszczone na końcu każdego rozdziału ciekawostki i porady opatrzone wspólnym tytułem Obalanie mitu oraz Załącznik – anatomia papierosa (skład, złowrogie liczby). Czytelnik odnajdzie w niej wszystko, co pomoże mu uporać się z uciążliwością nałogu, natomiast potencjalny palacz przestraszy się konsekwencji, nim jeszcze sięgnie po papierosa. W dziesięciu rozdziałach Simon Atkins odpowiada na pytanie, co tak naprawdę zawierają papierosy i dlaczego są szkodliwe dla człowieka. Opisuje krótko i długotrwałe konsekwencje zdrowotne palenia. Wylicza dostępne formy pomocy w walce z nałogiem. Pokazuje zalety wyznaczania sobie realistycznych celów oraz sposoby ich osiągania. Czytelnik będzie miał również okazję zapoznać się z alarmującymi wnioskami, wynikającymi z wieloletnich badań brytyjskich uczonych. .
- Nieopanowane ataki lęku mogą pozbawiać życiowych szans, a przede wszystkim okradają z poczucia własnej wartości. Jeśli lęk zapanował nad Tobą i nie pozwala Ci normalnie funkcjonować, pamiętaj, że ucząc się pewnych technik, możesz sobie z nim skutecznie poradzić. Z tej książki dowiesz się, jak lęk oddziałuje na Ciebie na płaszczyźnie utrwalonych w umyśle zachować i procesów chemicznych zachodzących w ciele. Znajdziesz tu także wiele historii z życia wziętych, w tym relację autorki z własnych doświadczeń w pokonywaniu fobii. Małgorzata Sroka


DSC_1300Utalentowany mechatronik

OPIS DRUKARKI 3D WYKONANEJ W RAMACH PROJEKTU ZALICZENIOWEGO Z PRZEDMIOTÓW MECHATRONICZNYCH. WYKONANIE: DOBOSZ KRZYSZTOF
"Krisu i3 ( Prusai3) jest 3 wersją otwartego projektu Prusa Mendel. Moja wersja jest wersją lekko zmodyfikowaną tak, by wykorzystać maksymalny potencjał z projektu.
Drukarka 3D oparta jest o konstrukcję z MDF 6mm nielakierowanego, pręty gwintowane M10, stalowe wałki liniowe fi 8 oraz silniki w wymiarach NEMA 17, wszystko sterowane przez Arduino z Oprogramowaniem Autorskim opartym na otwartym oprogramowaniu marlin 3D. Dodatkowo drukarka posiada podgrzewany stół, dzięki czemu możemy drukować różnorodnymi materiałami (PLA ABS PLEXI oraz inne).
Budowa całej drukarki zajęła mi około 3 miesięcy, włącznie z projektowaniem, składaniem i programowaniem. Po około miesiącu projektowania, nadszedł czas na budowę drukarki. Zleciłem wycięcie laserowe Ramy z Mdf, w tym samym czasie kompletowałem pręty gwintowane, łożyska i elektronikę. Materiały na stół grzewczy i głowicę zamówiłem na stronach naszych chińskich przyjaciół. Po około 2 miesiącach szukania, projektowania i kompletowania, byłem gotowy do budowy Drukarki 3D.
Następnego dnia zacząłem budowę, która zajęła ok. 22h. Po tym czasie nadszedł czas na wgranie oprogramowania i pierwsze próby pracy. Po nawiązaniu komunikacji nadszedł czas na długą kalibrację, bo zajęła mi około 5h, (przy kalibracji ważne, żeby mieć dużo czasu i dużo Kawy  ). Byłem bardzo zadowolony ze swojego dzieła. W sumie po 3 miesiącach pracy wykonałem pierwszy wydruk. Była to obudowa na telefon koloru żółtego, która wydrukowała się idealnie.
Teraz chcę wykonać drukarkę, która w 90% będzie wykonana przez drukarkę 3D, oraz Skaner 3D." Krzysztof Dobosz


DSC_1300Szlachetna Paczka - po raz kolejny

Żeby powstała Szlachetna Paczka, musi spotkać się trzech Bohaterów: rodzina bohatersko zmagająca się z losem, Darczyńca, który będzie w stanie przygotować mądrą pomoc, będącą impulsem do zmiany życia i Wolontariusz – SuperW – który tych dwoje bohaterów znajdzie i połączy.
W tym roku tradycyjnie wśród wolontariuszy Rejonu Sułkowice znalazło się spore grono uczniów naszej szkoły (Ola Natanek, Michał Targosz, Klaudia Kowalska, Joasia Florek, Daria Bargieł, Agnieszka Turaj, Kamila Kondracka, Beniamin Nowak, Michał Feret i Radek Zięba) oraz nauczycieli (Marta Biernat, Katarzyna Makuch, Jolanta Listwan). Liderem Rejonu Sułkowice po raz kolejny była Urszula Woźnik-Batko. Warto w tym miejscu pochwalić się, że uczennica naszej Szkoły, Wiola Nosal, zorganizowała od podstaw i doprowadziła do sukcesu, jakim było przygotowanie Paczek dla 21 rodzin, Rejon Sucha Beskidzka i Maków Podhalański. Jesteśmy z niej bardzo dumni!
W grudniu 2016r. po raz kolejny jako społeczność szkolna pomogliśmy rodzinie będącej w potrzebie. Wspólnym wysiłkiem uczniów, pracowników i nauczycieli przygotowaliśmy Paczkę dla rodziny, która znalazła się w sytuacji niezawinionej biedy, ale nie poddała się losowi, sama walczy o swój byt. Nasza pomoc pokazała jej, że nie są sami, że mogą liczyć na innych ludzi. Prawie wszystkie klasy zdecydowały się wziąć udział w akcji, zbiórka w klasach wyniosła 780 zł, dokładnie tyle samo zebrali nauczyciele i pracownicy, co w sumie dało nam 1560 zł. Dodatkowo znalazł się współdarczyńca, który dokupił do paczki towary za ponad 500 zł. Dzięki temu udało nam się przygotować Paczkę, w której znalazły się wszystkie rzeczy potrzebne rodzinie, były to produkty dobrej jakości.
Do zapakowania Paczki zgłosiły się tak jak w zeszłym roku uczennice klasy II TGH: Justyna Malina, Natalia Sabała i Iza Stokłosa, do których dołączyła Kamila z III TGH (pamiętam, pamiętam, nie pomyliłam się ;-) ). Efekt ich kilkugodzinnej pracy był naprawdę zachwycający.
Rodzina bardzo się ucieszyła z otrzymanej pomocy, była bardzo wdzięczna za wszystko, co jej przekazaliśmy. Od wolontariuszki Soni otrzymaliśmy taką relację z wręczenia Paczki:
„Pani Danuta, jak tylko zobaczyła ilość wnoszonych przez nas paczek, od razu się rozpłakała ze wzruszenia. Przytuliła każdego z wolontariuszy dziękując za nasz przyjazd. Nie mogła uwierzyć, że wszystkie wniesione paczki są dla nich, mówiła, że nigdy nie otrzymała tak dużego prezentu. W trakcie rozpakowywania pudełek, zachwycała się kolejnymi rzeczami, szczególną radość wzbudziły w niej buty oraz płyta, wyjątkowo ucieszyła się także z podarowanych wnuczce malowanek. Pan Andrzej obserwował cały proces z boku i widząc kolejne wyjmowane przez panią Danutę prezenty jedynie łapał się za głowę i powtarzał, że brakuje mu słów. Ożywił się na widok kawy, którą bardzo lubi, a której zapasy akurat mu się skończyły. Małżeństwo było zgodne co do tego, że otrzymana paczka, to najpiękniejszy prezent, jaki w życiu dostali. Pani Danuta na koniec naszego spotkania powiedziała zdanie, które każde z nas, obecnych wolontariuszy, zapamięta na długo - stwierdziła, że ostatni raz tak się cieszyła, kiedy będąc w domu dziecka, otrzymała lalkę na własność.”
Sonia przekazała nam także słowa rodziny: „Małżeństwo nie dowierza, że znaleźli się ludzie, którzy zechcieli im tak bardzo pomóc. Mówią, że nie wiedzieli, że są jeszcze na świecie osoby o tak dobrych sercach. Są bardzo wdzięczni za to, że w tym roku przeżyją godnie święta, podczas których nie tylko będą mieli z czego ugotować świąteczne potrawy, ale także będą mogli odświętnie się ubrać, w ładne, nowe rzeczy. Wszystkim Darczyńcom małżeństwo życzy, by Państwa Święta były spokojne i pełne radości.”


DSC_1300Wirtualny Festiwal Historii Najnowszej

7 grudnia 2016r. grupa uczniów z klasy I TGM wzięła udział w Wirtualnym Festiwalu Historii Najnowszej. Byli to: Mikołaj Chrobak, Mariusz Bukowski, Piotr Kozik, Mateusz Łojek, Przemek Rojek, Krzysztof Syrek, Adrian Szczurek i Kasia Wątor.
Festiwal był okazją do spotkania z nieoczywistym obliczem historii Polski i Europy po II wojnie światowej poprzez gry i ćwiczenia wykorzystujące archiwalne fotografie, nagrania oraz inne źródła historyczne. Podczas festiwalu uczniowie mieli szansę na poszerzenie i sprawdzenie swojej wiedzy, ale też twórcze działanie, w którym ożywili historię na co dzień zamkniętą w szkolnych podręcznikach. Tematyka festiwalu obejmowała okres od 1939 roku do czasów współczesnych, ze szczególnym uwzględnieniem historii PRL.
Po zalogowaniu się na stronie Festiwalu i dołączeniu do wydarzenia na FB, uczniowie przystąpili do rozwiązywania zadań, które ukazywały się co 15 – 30 minut.
Zadanie 1. Drogi do wolności: W tym zadaniu uczniowie dowiedzieli się, jak w różnych krajach bloku wschodniego (także w Polsce) ludzie dążyli do reformy systemu i do wolności. Następnie odpowiadali m.in. na takie pytania: 1. W czerwcu 1956 roku w Polsce, w Poznaniu, miały miejsce protesty robotników znane pod nazwą „poznańskiego czerwca”. W jakim innym kraju europejskim w tym samym roku również odbyły się duże protesty przeciwko władzy komunistycznej? 2. Jak nazywał się jedyny komunistyczny dyktator skazany na śmierć po rewolucji w 1989 roku? 3. Jakie hasła nieśli na transparentach robotnicy protestujący w czerwcu 1956 roku w Poznaniu? 4. Jak była nazywana armia Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich (ZSRR)? 5. Jak nazywał się wojskowy pakt państw komunistycznych, stworzony jako przeciwwaga dla NATO (Paktu Północnoatlantyckiego)?
Zadanie 2. Znacie znaki? W tym zadaniu uczestnicy poznali najważniejsze symbole graficzne związane z historią Polski po 1939 roku, a następnie mieli je dopasować do następujących haseł: „Nie ma wolności bez solidarności! Dzisiaj wypada powiedzieć: nie ma solidarności bez miłości, więcej! nie ma przyszłości człowieka i narodu” (Jan Paweł II, Homilia w Sopocie w 1999 roku); „Pracując wolniej przyspieszysz koniec wojny”; „Przewodnią siłą polityczną społeczeństwa w budowie socjalizmu jest Polska Zjednoczona Partia Robotnicza” (Konstytucja PRL z 19 lutego 1976) ; „Przedsiębiorstwo Eksportu Wewnętrznego poleca wysokiej jakości towary produkcji znanych film zagranicznych i krajowych: artykuły delikatesowe, napoje alkoholowe, papierosy, tytonie, artykuły kosmetyczne, telewizory, radioodbiorniki, magnetofony.”; „Telewizja kłamie!” (hasła na murach Gdańska, wrzesień 1981); „Dobranoc, niech sny Ci się przyśnią porosłe drzewami w złotówkach Złotówki jak liście na wietrze czeredą unoszą się całą Garściami pakujesz je w kieszeń a resztę taczkami w P.K.O” („Już czas na sen”, piosenka Kabaretu Starszych Panów); „Na wystawie są sery żółte, ale nie ma ich w sprzedaży. Proszę o wyjaśnienie - Tadeusz Kędzielski. Wyjaśnienie: Sklep bierze udział w konkursie więc wystawy konkursowe. Samych towarów od dłuższego czasu niestety brak.”
Zadanie 3. Solidarność ponad granicami: to zadanie dotyczyło praw człowieka w najnowszej historii Polski i świata. Po zapoznaniu się z materiałami filmowymi uczniowie mieli za zadanie stworzenie własnego plakatu i hasła promującego prawa człowieka.
Zadanie 4. Świadkowie historii - poznajemy Komitet Obrony Robotników: W tym ćwiczeniu uczestnicy obejrzeli trzy wywiady z działaczami Komitetu Obrony Robotników, a potem odpowiadali na pytania.
Zadanie 5. Historia dziś, historia jutro: Historia najnowsza to nie tylko wydarzenia sprzed 30 czy 10 lat, ale też to, co dzieje się teraz. Już za kilka tygodni dobiegnie końca rok 2016. Z tej okazji uczestnicy zostali zaproszeni do podsumowania roku. Ich zadaniem było wybranie 5 najważniejszych wydarzeń 2016 roku oraz zrobienie krótkiego twórczego filmiku, w którym zaprezentowali swoje propozycje.
Zadanie 6. Polacy na walizkach: Częścią historii Polski i Europy Wschodniej w ostatnich kilkudziesięciu lat są również migracje, czyli przemieszczanie się ludzi. Ludzie migrowali i migrują z różnych powodów, uczniowie musieli w tym zadaniu wykazać się znajomością takich terminów, jak: uchodźstwo, emigracja polityczna, emigracja ekonomiczna, migracja z wyboru, wysiedlenie/emigracja przymusowa.
Festiwal trwał trzy godziny zegarowe. Jak widać, ćwiczenia miały różne poziomy trudności, a wiele z nich wymagało nie tyle znajomości suchych dat, co umiejętności wyszukiwania informacji oraz pomysłowości!
Mam nadzieję, że uczestnicy wiele wynieśli z tego krótkiego spotkania z historią najnowszą. U.Woźnik-Batko.


DSC_1300Powiatowa "Szkoła Młodych Ratowników"

W grudniu uczennice naszej Szkoły uczestniczyły w cyklu szkoleń organizowanych w ramach projektu "Szkoła Młodych Ratowników".
Szkolenia prowadziła pani Katarzyna Szoch-Jędrys, miały one na celu uświadomienie uczniom, jak ważna jest umiejętność udzielania poszkodowanym pierwszej pomocy. Każde szkolenie trwało 3 godziny i połączone było z ćwiczeniami na fantomie i z użyciem defibrylatora AED.
Zadaniem naszych wolontariuszek była pomoc w przeprowadzeniu ćwiczeń. Do tej pory wzięły udział w zajęciach w Szkole Podstawowej nr 2 w Myślenicach, w ZSZiO w Sułkowicach, Gimnazjum nr 3 w Myślenicach, Gimnazjum nr 1 w Myślenicach, ZSTE im. M.Reja w Myślenicach oraz w Gimnazjum w Sułkowicach.
Na stałe powiatowa SMR działa w Gminie Myślenice, Dobczyce i Sułkowice, rokrocznie ucząc setki dzieci i młodzieży podstawowych czynności ratujących życie.
„Jest wiele przykładów prawidłowego udzielenia pomocy i uratowania życia nawet przez małe dzieci, ale wciąż mamy takie sytuacje, jak ostatnio w Kielcach, gdzie kierowca autobusu umierał, a nikt z wielu obecnych tam pasażerów nie udzielił mu pomocy, nie wiadomo czy z powodu braku wiedzy, strachu, czy obojętności. Takie programy jak powiatowa SMR, w których przede wszystkim młodzież uczy innych niesienia pomocy, mają na celu nie tylko nauczenie postępowania w przypadku zagrożenia życia, ale także kształtowanie pozytywnych postaw i zmniejszanie obaw przed udzielaniem pomocy drugiemu człowiekowi, który znalazł się nagle w trudnej sytuacji” – wyjaśniał wicestarosta Tomasz Suś.  
Cieszymy się, że uczennice naszej Szkoły włączyły się w tak pożyteczną akcję, nie tylko jako wolontariuszki wspomagające instruktorkę podczas szkoleń, ale także jako współorganizatorki szkolenia w ZSZiO w Sułkowicach. U.Woźnik-Batko.


Wycieczka zawodoznawcza

W dniu 22 listopada 2016r. grupa uczniów klasy I technikum w zawodzie Technik Urządzeń i Systemów Energetyki Odnawialnej miała okazję zwiedzić nowoczesny zakład produkujący kolektory słoneczne oraz panele fotowoltaiczne: firmę SKORUT Systemy Solarne Sp. z o.o. W ramach wycieczki zawodoznawczej uczniowie mogli zobaczyć jak wygląda proces produkcji kolektorów solarnych oraz paneli fotowoltaicznych, poznać efekty pracy Słońca jako odnawialnego źródła energii - poprzez obserwację systemów zliczających wyprodukowane ciepło oraz prąd, a także analizować pracę laboratorium badającego pracę modułu fotowoltaicznego z grzewczym kolektorem słonecznym o nazwie TWIN. Jest to wysokowydajny przetwornik energii promieniowania słonecznego w energię elektryczną i energię cieplną. Naszymi przewodnikami po Zakładzie byli pan Artur Grabczyk - kierownik sprzedaży i marketingu oraz pan Grzegorz Satoła- kierownik produkcji. Firma Skorut Systemy Solarne Sp. z o.o. jest Patronem klasy Technikum z zawodzie Technik Urządzeń i Systemów Energetyki Odnawialnej. Dziękujemy. W.Wolski.


Konkursy gastronomiczne

W dniu 21.11.2016 r. odbyły się w naszej szkole eliminacje do konkursu cukierniczego, którego tematem był „Tort czekoladowy”. W rywalizacji szkolnej brały udział 3 zespoły. Klasę pierwszą reprezentowały Klaudia Frączek i Kinga Oliwa, klasę drugą Maciek Piwowarczyk i Kamil Blak, a trzecią Natalka Frączek i Gabrysia Światłoń. Torty oceniała dyrekcja i nauczyciele uczący przedmiotów gastronomicznych. Wybór był trudny. Każdy tort miał swoje wady i zalety. Zaletą tortu uczniów klasy drugiej był przepiękny wygląd, smak mlecznej czekolady zaprezentowały uczennice klasy trzeciej. Zwycięski tort który zadowolił większość oceniających przygotowały Klaudia i Kinga, uczennice klasy 1 tg. Przed nimi dalsze doskonalenie wypieku czekoladowego, by w dniu 02.12.2016 r. godnie reprezentować naszą szkołę na konkursie powiatowym w Dobczycach. Trzymamy kciuki. E.Ziemianin-Profic.



Wycieczka przedmiotowa "Wyspiański - Mehoffer"

7.10.2016r. uczniowie klasy 4 TG wzięli udział w wycieczce przedmiotowej "Wyspiański - Mehoffer".
Zwiedzili Kościół Franciszkanów, gdzie obejrzeli polichromię oraz witraże Stanisława Wyspiańskiego i Drogę Krzyżową namalowaną przez Józefa Mehoffera. Podczas zwiedzania mieli do wykonania trzy zadania:
1. Odszukaj na polichromii Kościoła Franciszkanów co najmniej 5 gatunków kwiatów polskich, opisz sposób ich przedstawienia oraz lokalizację. (Zdobyte podczas tego zadania informacje, uczniowie będą mogli wykorzystać przygotowując się do omawiania tematów dotyczących sposobu przedstawiania natury w sztuce, korespondencji sztuk, twórczości Wyspiańskiego itp.).
2. Przyjrzyj się witrażowi przedstawiającemu Boga Ojca. Omów sposób przedstawienia tej postaci przez Wyspiańskiego. (Informacje będzie można wykorzystać mówiąc o motywie Boga w sztuce, motywie stworzenia świata itp.).
3. Wybierz jeden z obrazów przedstawiających stacje Drogi Krzyżowej i dokonaj jego analizy. (Informacje będzie można wykorzystać mówiąc o cierpieniu, motywach religijnych itp.).
Po zwiedzeniu Kościoła zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie i wyruszyliśmy do kolejnego obiektu – Domu Józefa Mehoffera.
Tu także uczniowie mieli do wykonania zadanie: „Wybierz trzy eksponaty znajdujące się w Muzeum Dom Józefa Mehoffera, sformułuj po jednym pytaniu dotyczącym każdego z nich i odpowiedz na nie wyczerpująco”. Pytania były różne i dotyczyły różnych eksponatów: witraży, obrazów, mebli… Z zainteresowaniem spotkał się także piękny ogród Józefa Mehoffera, który również został uwieczniony na fotografiach.
Ostatnim etapem wycieczki była lekcja muzealna w Gmachu Głównym MNK.
Przed wejściem do muzeum obejrzeliśmy jeszcze pomnik zaprojektowany przez Mariana Koniecznego. Uczniowie rozpoznawali grupę spiżowych postaci z dramatów Wyspiańskiego, które zastygły na granitowym cokole pomnika o wysokości 1 m, jakby w chocholim tańcu tworząc korowód: Jasiek, Żyd, Chochoł, Stańczyk i Isia z "Wesela", Stary Wiarus z "Warszawianki", Pallas Atena z "Nocy Listopadowej". Otaczają one kolumnę, na której stoi Stanisław Wyspiański zamyślony, w charakterystycznej młodopolskiej pelerynie.
Tematem naszej lekcji był „Stanisław Wyspiański - artysta młodopolski”. Maturzyści mieli okazje przypomnieć sobie i utrwalić takie pojęcia, jak: Młoda Polska, modernizm, symbolizm, secesja, korespondencja sztuk, literatura, teatr, linearyzm, mity narodowe, Polska, zabory, historiozofia, Wawel, Akropol, chłopomania, dekadentyzm. Zapoznali się także z wieloma faktami dotyczącymi życia i twórczości artysty. W czasie zajęć uczniowie wykonywali różne zadania: wykazywali się znajomością terminologii związanej z epoką, dokonywali analizy porównawczej dzieł poetyckich i malarskich a na koniec sporządzili listy gończe za Stanisławem Wyspiańskim.
Na koniec udaliśmy się pod Teatr Groteska, gdzie czekaliśmy na autobus. Spotkaliśmy się tam z panem starostą i panem wicestarostą. Wszyscy byli zmęczeni, ale zadowoleni z wyjazdu, a w czasie weekendu wykonali poprawnie wszystkie zadania.
Mam nadzieję, ze zdobyta wiedza i umiejętności zostaną wykorzystane podczas zbliżającego się egzaminu maturalnego. U.Woźnik-Batko.

Całą grupa przy Kościele Franciszkanów Pomnik Stanisława Wyspiańskiego przed Muzeum Narodowym w Krakowie Młodopolska chłopomania Psychologiczny "list gończy" - praca w grupach Psychologiczny "list gończy" - praca w grupach Psychologiczny "list gończy" - praca w grupach


Otwarcie nowego wielofunkcyjnego boiska sportowego

W środę 5.10.2016r. nastąpiło uroczyste otwarcie nowego boiska wielofunkcyjnego o nawierzchni poliuretanowej z oświetleniem zewnętrznym. Boisko łączy cztery podstawowe funkcje: użytkowane będzie jako boisko do piłki ręcznej, o wymiarach 20x40 m, boisko do piłki koszykowej o wymiarach 15x20 m, boisko do piłki siatkowej o wymiarach 9x18 m, oraz boisko do tenisa o wymiarach 11,07x23,93 m. Koszt inwestycji to prawie 430 tys. złotych.
W otwarciu boiska udział wzięli: przedstawiciele Samorządu Powiatowego w osobach Starosty Józefa Tomala i Wicestarosty Tomasza Susia, Burmistrz Gminy Sułkowice Piotr Pułka, ponadto radni Rady Powiatu Myślenickiego, Gminy Sułkowice, Dyrektorzy Szkół Ponadgimnazjalnych z Powiatu Myślenickiego oraz przedstawiciel Firmy Skorut Solar, która jest patronem klasy Technikum w zawodzie Technik Urządzeń i Systemów Energetyki Odnawialnej.
W krótkim przemówieniu Dyrektor Waldemar Wolski podziękował Zarządowi Powiatu i Radzie Powiatu za sfinansowanie tej inwestycji. Starosta Józef Tomal podarował Szkole zestaw piłek, z życzeniami bezpiecznego ich użytkowania oraz dalszego rozwoju szkoły. Burmistrz Piotr Pułka wręczając swoje piłki życzył, aby w szkole odbudowana została tradycja uprawiania piłki ręcznej, nawiązał do czasów, kiedy uczniowie szkoły odnosili w tej dyscyplinie sukcesy.  Dyrektorzy Powiatowych szkół ponadgimnazjalnych: Maria Szczepaniec, Jerzy Cachel, Jacek Slósarz oraz Bogusław Lichoń, również podarowali Szkole piłki.  
W deszczowej atmosferze, która jednak nikomu nie przeszkadzała, Starosta Józef Tomal, Wicestarosta Tomasz Suś, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu p. Andrzej Pułka, Burmistrz Piotr Pułka, Dyrektor Szkoły Waldemar Wolski oraz Wiceprzewodnicząca Samorządu Uczniowskiego Wioletta Krasek przecięli wstęgę, a następnie wypróbowali nowootwarty obiekt, kopiąc i rzucając nowymi piłkami.
Na zakończenie wszyscy uczniowie Szkoły mieli możliwość zyskania miana "pożeraczy boiska”- taki kształt miał bowiem pyszny tort, przygotowany na tę uroczystość przez uczniów Technikum Żywienia i Usług Gastronomicznych. W.Wolski.


Wirtualny Festiwal Wielokulturowy

22.09.2016r. pięć zespołów uczniów z klas: IV TM (Michał Targosz, Kamil Łopata, Michał Bobeł, Piotrek Górszczak i Paweł Jończyk), III TM (Krzysztof Dobosz, Arek Kiszka, Bartek Żurek, Beniamin Nowak, Michał Kiebzak i Radek Zięba), II TGH ( Justyna Malina, Natalia Sabała, Natalia Wypartowicz i Iza Stokłosa) i I TGM (Adrian Gibas, Karolina Koziołek, Kasia Dyba, Ola Wiecheć i Magda Dynur) wzięło udział w Wirtualnym Festiwalu Wielokulturowym, co było dla nich okazją do spotkania z innymi kulturami i religiami, sprawdzenia swojej wiedzy oraz twórczego działania na rzecz tolerancji i szacunku dla inności .
Tematem Festiwalu była wielokulturowość. Co to takiego? Najprościej mówiąc, wielokulturowość to kulturowe zróżnicowanie społeczeństwa: fakt, że obok siebie w ramach jednej społeczności czy jednego kraju żyją osoby reprezentujące różne kultury. Wielokulturowość może być skutkiem migracji (np. kiedy do jakiegoś kraju przybywają osoby pochodzące z innego państwa, mówiące innym językiem itp.), ale może też być konsekwencją długotrwałego współżycia w jednym kraju grup, które zachowują swoją tożsamość (np. Kaszubi czy Romowie w Polsce). Nasz świat staje się coraz bardziej wielokulturowy, bo coraz częściej przemieszczamy się do innych miejsc, zabierając ze sobą fragmenty swojej tożsamości. Wielokulturowość bywa trudna (bo nie zawsze potrafimy zaakceptować, że ktoś jest inny od nas), ale jest też piękna: dzięki niej jesteśmy bardziej różnorodni i twórczy. O godzinie 10:00 rozpoczął się Festiwal, uczestnicy poznawali się na FB.
O 10:10 Pojawiło się zadanie dodatkowe: Dokończcie zdanie "Wielokulturowość jest jak..." i przedstawcie swoje hasło w postaci krótkiego filmiku zrobionego przez stronę animoto.com.
Godzina 10:20 Zadanie 1: polegało na pogrzebaniu w życiorysach sławnych Polaków. Okazuje się, że wielu z nich należało (lub nadal należy) do mniejszości narodowych i religijnych. Jan Matejko, choć miał pochodzenie czeskie, czuł się bardziej związany z Polską. Będąc już uznanym malarzem, otrzymał propozycję objęcia kierownictwa powstającej właśnie Akademii Sztuk Pięknych w Pradze. Jego odpowiedź była jednak negatywna: "Przyjaźń dla Czech mieć mogę tak jak ją mam dziś serdeczną, ale ziemi mojej – Polsce miłość ma należy; od tej więc wybór bezwzględny zależy". Inne były doświadczenia Juliana Tuwima. Mariusz Urbanek, autor książki "Tuwim. Wylękniony bluźnierca" w jednym z wywiadów powiedział: "Tuwim miał poczucie, że jest niczyj. Dla tak zwanych prawdziwych Polaków, dla prasy prawicowej był Żydem, który świetnie nauczył się pisać po polsku i uzurpował sobie rangę polskiego pisarza. Dla tak zwanych z kolei 'prawdziwych Żydów' był po prostu zdrajcą własnych korzeni. Tuwim sam napisał, że dla niego prawdziwą ojczyzną jest język polski, nie Polska, a właśnie polszczyzna. Tylko ten język go zresztą nigdy nie zdradził, wszyscy inni zapierali się Tuwima, odmawiali mu prawa i do bycia Polakiem i do bycia Żydem, język nie zdradził go nigdy". Z kolei Adam Małysz wypowiadał się kilkukrotnie o tym, że jako luteranin czuje się w Polsce dobrze. "Ekumeniczny ślub zawarliśmy w kościele luterańskim, a córka Karolina […] ochrzczona została w obrządku katolickim. Pod względem wiary nie było i nie ma u nas jakiegoś podziału. Żyjemy w pełnej harmonii. W Wiśle można spotkać bardzo dużo mieszanych par, małżeństw".
Godzina 10:40 Zadanie 2: polegało na obejrzeniu filmu z serii "Narracje Migrantów" i poznaniu historii Hanh, która jest z pochodzenia Wietnamką i przyjechała do Polski 7 lat temu. Opowiada o swoich przeżyciach i doświadczeniach w Polsce. Uczestnicy brali udział w sondażu. Przy okazji dowiedzieli się, że Wietnamczycy to jedna z największych społeczności cudzoziemskich w Polsce. Szacuje się, że jest ich w Polsce ok. 20-60 tysięcy. Nie są jednak w świetle polskiego prawa uznawani za mniejszość narodową. Ponieważ ustawa wprost wymienia tylko 9 mniejszości (m.in. białoruską, litewską, czeską, niemiecką) i nie ma wśród nich Wietnamczyków. Zawiera też zapis, że za mniejszość narodową mogą być uznane tylko grupy narodowe, których przodkowie mieszkają w Polsce od ponad 100 lat. Wietnamczycy zaczęli migrować do Polski dopiero w latach 60. i 70., nie spełniają więc tego warunku. Wiele osób krytykuje ten fakt jako niesprawiedliwy. Oznacza on, że mieszkający w Polsce Wietnamczycy nie mogą korzystać z praw, które przysługują mniejszościom narodowym (np. ochrona mniejszości przed wrogością i przemocą).
Godzina 11:00 Zadanie 3: dotyczyło migracji i wymagało dogłębnego przeanalizowania infografiki związanej z tym problemem.
Godzina 11:30 Zadanie 4: to zadanie kreatywne, nawiązujące do hasła COEXIST, w którym literki zastąpiono symbolami poszczególnych religii, stworzonego przez Piotra Młodożeńca. Dosłownie angielskie słowo "coexist" znaczy współistnienie, współbycie. Uczestnicy musieli wymyślić HASŁO PROMUJĄCE POKOJOWE WSPÓŁISTNIENIE RÓŻNYCH WYZNAŃ I RELIGII (mógł to być np. slogan do kampanii społecznej promującej tolerancję i dialog międzyreligijny) i przedstawić je graficznie.
Godzina 12:00 Zadanie 5: Jego tytuł to – „Kultur szok? Etnocentryzm i różnice kulturowe”. Wymagało ono zapoznania się z filmem , w którym Biers opowiada o tym, jak z jego punktu widzenia, jako Czeczen, odbiera relacje między polskimi dziećmi i rodzicami i osobami starszymi. Różnice w stosunkach między dziećmi i rodzicami w Polsce i w Czeczenii to jeden z przykładów różnic kulturowych. Po obejrzeniu filmu należało rozwiązać quiz i napisać własnymi słowami, w jednym zdaniu, na czym polega etnocentryzm.
Godzina 12:35 Zadanie 6: „Język wrażliwy na różnorodność”. Ostatnie ćwiczenie dotyczyło języka. Język odgrywa ogromną rolę w sposobie, w jaki postrzegamy świat. Znany filozof, Ludwik Wittgenstein, powiedział, że "granice mojego języka są granicami mego świata". Miał na myśli fakt, że to, jak mówimy - jakich używamy słów, powiedzeń - nie tylko odbija, ale także kształtuje nasze wyobrażenia o świecie. W języku mieszkają stereotypy. Są to rozpowszechnione opinie i przekonania na temat różnych grup społecznych (nauczycieli, Anglików, kibiców) oparte na uogólnieniu. Stereotypy mogą być krzywdzące, bo często niosą w sobie negatywną ocenę całej grupy ludzi (np. kobiet). Niestety, zazwyczaj posługujemy się językiem mechanicznie, nie myśląc nawet o tym, co kryje się pod różnymi sformułowaniami. Zadanie polegało na zapoznaniu się z kilkoma słowami i wyrażeniami (sto lat za murzynami, robić coś po żydowsku, oszwabić, innowierca), które są przejawem języka, który może ranić osoby należące do niektórych wyznań, narodów i grup i poszukaniu ich lepszych odpowiedników.
Festiwal trwał 3 godziny, czyli na wykonanie każdego zadania było naprawdę niewiele czasu. Uczestnicy oprócz tego, że dobrze się bawili, zdobyli wiele cennych wiadomości na temat wielokulturowości. U.Woźnik-Batko.


DSCF8064Wycieczka dla najpilniejszych i najaktywniejszych uczniów roku szkolnego 2015/2016

Grupa siedemnastu najpilniejszych, najaktywniejszych i osiągających najwyższe wyniki w nauce uczniów wybrała się wraz z opiekunkami na wycieczkę do Krakowa w dniu 26 września 2016r.
Początkowym punktem programu było zwiedzanie Ogrodu Botanicznego, który jest prowadzony przez Uniwersytet Jagielloński i jest najstarszym ogrodem botanicznym w Polsce. Spacerując po parkowych alejkach ogrodu podziwialiśmy bogactwo roślin, zarówno tych spotykanych w Polsce, jak i egzotycznych. Chociaż mamy już jesień, to jeszcze dostrzegliśmy wiele kolorowych kompozycji powstałych z kwiatów kwitnących o tej porze roku. W kolejnych częściach ogrodu spacerowaliśmy alejkami wśród otaczających nas okazałych krzewów i wiekowych drzew, najstarszy z nich to Dąb Jagielloński liczący 220 lat. Podziwialiśmy różne gatunki roślin: ozdobne, lecznicze, biblijne, a nawet wodne. Z zachwytem oglądaliśmy egzotyczne gatunki kaktusów, storczyków, palm, cytrusów zgromadzonych w szklarni i palmiarni, gdzie panowała wysoka temperatura i duża wilgotność powietrza, pozwalająca stworzyć właściwe warunki do hodowli wielu niespotykanych w naszym klimacie roślin.
Główną atrakcją wycieczki było zwiedzanie Muzeum Podziemia Rynku Krakowskiego. Schodząc kilka metrów w dół, pod poziom obecnego rynku, cofnęliśmy się do średniowiecznego Krakowa, aby poznać jak wyglądało wtedy mieszczańskie życie. Słuchając ciekawej opowieści przewodniczki naszej grupy, zwiedzaliśmy interaktywną wystawę zawierającą eksponaty odkryte podczas badań archeologicznych prowadzonych przez kilka lat w Rynku Głównym. Dzięki nim mogliśmy poznać historię Krakowa, jego znaczenie jako miasta leżącego na głównym szlaku handlowym w Europie. W muzeum zgromadzono wykopaliska - monety, naczynia, ozdoby, przybory higieniczne, które wraz z informacjami przekazywanymi przez przewodniczkę, przybliżyły nam życie Krakowa sprzed kilku wieków. Oprócz drobnych przedmiotów odkrytych przez archeologów, na trasie zwiedzania są także autentyczne fragmenty murów, sukiennickich kramów , zachowane fragmenty dróg. Podziwialiśmy też oryginalne fragmenty chat z przełomu XII i XIII wieku, kiedy Kraków był jeszcze osadą drewnianą, zniszczoną następnie przez pożar w czasie najazdu tureckiego. Zastosowanie na wystawie wielu środków interaktywnych i wynalazków współczesnej techniki pozwala doskonale odczuć atmosferę panującą na średniowiecznym rynku. W trakcie zwiedzania otaczają nas między innymi głosy handlujących różnymi towarami mieszczan. Wszyscy z zainteresowaniem zwiedziliśmy tę wystawę, nawet ci, którzy w tym muzeum byli już kolejny raz, nie nudzili się, gdyż za każdym razem można tu odkryć coś nowego i ciekawego.
A.Kęsek-Olesek.


Rok szkolny 2015/2016


Rok szkolny 2014/2015


Rok szkolny 2013/2014


STARSZE WIADOMOŚCI W ARCHIWUM AKTUALNOŚCI



 

 

i pokazanie im, jak ważne w życiu są  wykształcenie, zdolności, praca i upór w dążeniu do celu.

 

Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce internetowej.

Joomla templates by Lonex.