Zwykle zdarza się tak, że pacjent rozpoczyna od raczej ujemnej oceny samego siebie, lecz w trakcie posiedzeń, gdy stawia czoło swym problemom i stara się rozwiązać je własnymi siłami, ocena ta staje się stopniowo coraz bardziej pozytywna. Na przykład, protokół pewnego przypadku zaczyna się od następujących wypowiedzi:

„Ze mną jest źle. Czuję się nienormalna. Nie wykonuję nawet zwykłych codziennych czynności. Jestem pewna, że nie uda mi się nic, do czego się wezmę. Jestem gorsza od innych. Gdy próbuję naśladować ludzi, którzy mają sukcesy, to tylko gram. Już dłużej nie mogę”9.

W czasie jedenastego i ostatniego posiedzenia wyrażała ona następujące postawy, w uderzający sposób kontrastujące z jej postawami z pierwszego posiedzenia:

– „Wchodzę na nową drogę, którą sama wybrałam”.

– „Naprawdę się zmieniam”.

– „Zawsze starałam się dorównać stopie życiowej innych ludzi, co przekraczało moje możliwości”.

– „Zdaję sobie sprawę, że nie jestem bardzo zdolna, lecz bądź co bądź mogę sobie dać radę”.

– „Nie myślę tylko o sobie”.

– „Wśród ludzi czuję się teraz o vyiele lepiej”.

– „Zaczynam odczuwać zadowolenie z pracy”.

– „Nie czuję się jeszcze całkiem pewnie i chciałabym wiedzieć, czy będę mogła jeszcze przyjść po pomoc, gdybym jej potrzebowała”.

Aby przekonać się, czy postęp tego rodzaju jest czymś typowym, eksperymentatorzy dokładnie analizowali zapisywane na taśmie rozmowy. Gdyby poklasyfikować i przedstawić w postaci wykresu stwier-

Z przypadku panny Tilden, opisanego przez Snydera i in. (1947), s. 128-203. Wszystkie nazwiska w opisywanych przypadkach zostały zmienione, aby zachować tajemnicę badanego (przyp. aut.). dzenia, okaże się, że przebieg terapii można dość dobrze przewidzieć. Na początkowych posiedzeniach pacjent poświęca zazwyczaj wiele czasu na mówienie o swych trudnościach, na opisywanie swych problemów i symptomów. W trakcie terapii wypowiada coraz więcej zdań świadczących o tym, że rozumie, jak doniosłe znaczenie dla jego osobowości mają omawiane tematy, i że przewiduje pomyślny wynik tej kuracji.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>