Zapisujesz czeki i opłaty z kart kredytowych. Dlaczego nie miałbyś zapisywać tego, co naprawdę chcesz zapamiętać? Przyda ci się to w przyszłości. Niezależnie od tego, czy piszesz powieść przygodową, czy tylko odnotowujesz krótkie informacje w dzienniku, poma- ga ci to poprawić pamięć. Ponieważ koncentrujesz się, przypominając sobie pojedyncze informacje, słowo po słowie, to pisanie dziennika pomaga ci uporządkować myśli, angażuje twoją pamięć i poprawia zdolność logicznego myślenia.

Pisanie dziennika to świetny sposób na uporządkowanie wewnętrznego chaosu. Jedną z najtrudniejszych rzeczy w pisaniu dziennika jest decyzja, od czego zacząć, mówi doktor Susan Kavaler-Adler. Wykorzystanie jednego z narządów zmysłów jako tematu może ci w tym pomóc, pozwalając zachować jednocześnie opisywane wrażenia zmysłowe. Zmysły pierwsze odbierają wszystkie wrażenia, dlatego skoncentrowanie się na jednym z nich jest bezpośrednią drogą do odtworzenia specyficznego doświadczenia.

Zacznij w poniedziałek od opisania doświadczeń związanych ze zmysłem węchu: we wtorek opisz wrażenia smakowe, w środę – dotykowe, i tak dalej. Niech opisanie tych wrażeń będzie początkiem twojego dziennika. Jak tylko opiszesz doświadczenie zmysłowe, będziesz w stanie szybko je skojarzyć z innymi wspomnieniami.

Powiedzmy, że w następny poniedziałek tematem będzie zapach. I już myślisz o zapachu róż! Nagle cofasz się w czasie i widzisz siebie bawiącego się późnym latem w ogródku babci, w potoku różowych i czerwonych róż rosnących wokół altanki, czujesz ich kolce i miękkie liście. Dzięki tym powracającym wspomnieniom nie będziesz mógł przestać pisać!

Rozpoczynając pisanie od tak bogatego i łatwego do opisania materiału, jak wrażenie zmysłowe, będziesz w stanie pokonać to zjawisko, które doktor Kavaler-Adler nazywa cenzurą wewnętrzną – krytyczny głos wewnętrzny, który często ogranicza twórczą ekspresję. Jeśli napotkasz trudny do przezwyciężenia problem, zacznij opisywać inne do- świadczenie zmysłowe. Najważniejsze, żeby kontynuować pisanie.

Doktor nauk humanistycznych Susan Kavaler-Adler jest psychologiem na Manhattanie, dyrektorką-założycielką Object Relations Institute for Psychotherapy and Psychoanalysis oraz autorką książki The Compulsion to Create i przewodniczącą grupy pisarzy.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>